1. Ja trūkst pārtikas, tad jāpārvar žēlums vai nepatika un jāēd mājdzīvnieki. Ja ūdens no akvārija jau izlietots, apēdiet arī zelta zivtiņu. Patiesībā labāk to apēst vēl tad, kad viss ūdens no akvārija nav izsmelts. Nākamo apēdiet kaķi. Pagatavotu kaķa gaļu ir grūti atšķirt no truša gaļas. Var ēst kāmjus, trušus, papagaiļus, vienīgi suns varētu noderēt kā labs mednieks, taču var notiesāt arī to.
2. Vērienīgie nāvessodi, īpaši nepilngadīgā Pčeļinceva nāve, izraisīja sabiedrības rezonansi un pastiprināja Penzas guberņas iedzīvotāju simpātijas pret revolucionāro kustību. Spriedumu izpildītāju nogrimētu nācās nekavējoties izsūtīt no Kazaņas apgabala atpakaļ uz Maskavu. Tomēr 1907. gada beigās anarhistu-komunistu grupa tika likvidēta, bet tās aktīvākie biedri gāja bojā apšaudēs vai izpildot tiem nāvessodu. 1908. gada 15. janvārī visa grupa, kas sastāvēja no 18 cilvēkiem, ieskaitot Veļikopoļski, tika apcietināta ar bumbām un ieročiem konspiratīvajā dzīvoklī pēc provokatora Ņikuļina-Mikuļina ziņojuma (aģenta segvārds “Pjatņickis”, no policijas saņēma 65 rubļus mēnesī). Tajā pašā gadā Almazovs tika apsardzes sacirsts, bēgot no cietuma, bet Mokšancevs nomira no tīfa pa ceļam uz katorgu. Pēc tam Veļikopoļskis izbēga no Penzas cietuma, tika ievainots, bet tad nošāvās mežā.
3. “Lūšiem ir par kādiem septiņiem lūšiem mazāk nomedīti šajā medību sezonā, kas saistīts varbūt ar laika apstākļiem,” sacīja Lūsis.
4. Vispār nāve salīdzinājumā ar dzīves ilgumu un tās piesātinātību ar brīnišķīgāko traģismu ir niecīgs moments, piedevām bez jebkādām jēgas pazīmēm. Un, ja tas ir baisi, tad baisi stulbi. Runas par “mūžīgās atjaunošanās” tēmu un tml. nespēj noslēpt tā saucamās dabas idiotismu. Būtu prātīgāk un ekonomiski izdevīgāk cilvēkus radīt mūžīgus, tāpat kā, jādomā, mūžīgs ir Visums, kuram nevajag daļēju “iznīcināšanu un atjaunošanos”. Par mūžību vai ilgmūžīgu esību jāparūpējas cilvēku gribai un saprātam. Esmu pilnīgi pārliecināts, ka viņi to sasniegs.
5. Reizēm sieviete nosprauž sev mērķi par katru cenu dabūt no vīra alimentus, tādā veidā viņu gluži kā sodot. Bet, kā šāds sods var izvērsties viņas bērnam, viņa neaizdomājas. Tādēļ arī sanāk, ka vīrietis, kurš nolēmis radīt jaunu ģimeni, ir gatavs uz visu, lai tikai tiktu vaļā no alimentiem. Reizēm viņš pasludina sevi par mirušu, kā to izdarīja viens plostnieks Ziemeļu Dvinā. Sekojot biedru padomam, viņš nosūtīja savu fotogrāfiju zārkā un miršanas apliecības kopiju. Sieviete stāstīja bērnam, ka viņa tēvs varonīgi gājis bojā koku pludināšanā, bet tad izrādījās, ka viņš ir dzīvs un vesels un pat sniedz interviju korespondentam. Un bērns atkal dabūja morālo traumu, viņš bija lepojies ar savu tēvu, ticējis mātes stāstiem, kura faktiski runāja par tēva nāvi saskaņā ar darbabiedru vārdiem, kas bija uzrakstījuši viņai vēstuli, bet realitātē izrādījās, ka viņš mānīts tikai tādēļ, ka viņa māte negribēja atteikties no alimentiem.
Avoti:
Vaizmens, Džons. SAS. Izdzīvošanas māksla, Zvaigzne ABC;
Поляков, А. Б. “Революционный терроризм в Пензенской губернии в 1905–1907 гг. (по материалам источников личного происхождения)” // Исторические науки: Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского, 2011. – № 23;
Кошко, И. Ф. Воспоминания губернатора. (1905–1914 г.): Новгород Самара–Пенза: Типография «Содружество», 1916;
Циндик, А. А. “Секретная агентура полиции в борьбе с революционным движением в Западной Сибири (1907–1914 гг.)” // Исторические науки: Омский научный вестник. – Омский государственный технический университет. – № 3 (67);
Ташкентец. “Первая виселица в г. Пензе. Мелочи прошлого” // Каторга и ссылка. – Всесоюзное общество политических каторжан и ссыльно-поселенцев, 1929, № 50;
lsm.lv;
Maksims Gorkijs vēstulē Iļjam Gruzdevam, 1934. g.
Басинский П. В. Горький. М.: Молодая гвардия, 2005;
Богачева О., Дубягин, Ю. Школа выживания, или 56 способов защитить ребенка от преступления, 1997.
Raksts pirmoreiz publicēts žurnāla Rīgas Laiks 2019. gada februāra numurā