Klimata ģeopolitika un Liekulības gadatirgi

Andris Sedlenieks, Rolands Pētersons, diena.lv | 08.11.2021

(...)

Rietumu ierosinājumu pamatā ir balstīšanās uz atjaunīgajiem (saules un vēja, kā arī hidroenerģētiskajiem) resursiem, savukārt Ķīna un Krievija uzsvaru liek uz līdzsvarotu vairāku resursu, arī dabasgāzes, izmantošanu, izmešu uztveršanas tehnoloģijām un Krievijas gadījumā arī mežu, purvu u. c. iespējām absorbēt ogļskābo gāzi. Abās koncepcijās ievērojama loma atvēlēta atomenerģētikai, un Ķīna līdz 2035. gadam paredzējusi uzbūvēt 150 jaunu kodolreaktoru.

Pekinas un Maskavas nākotnes plānos, protams, netrūkst arī atšķirību, jo tie ir pielāgoti situācijai katrā valstī. Vienlaikus tie ir nopietna alternatīva Rietumu redzējumam, un daudziem punktiem netrūkst arī citu atbalstītāju. Francija iestājas par atomenerģijas atzīšanu par zaļo resursu, Kanāda un Brazīlija – par mežu iekļaušanu klimata neitralitātes bilancē u. c. Tāpat rosinātie principi līdz minimumam samazina enerģētisko krīžu riskus, bet energopāreja solās būt lētāka nekā zaļajā variantā. Tiesa, arī lēnāka, turklāt situācijā, kad dominē viedoklis – vilcināšanās draud ar katastrofu.

(...)

Milzīgu Rietumu mediju uzmanību izraisīja fakts, ka valstu politiskie līderi un multimiljonāri uz to kuplā skaitā ieradās privātās lidmašīnās. Neskatoties uz to, ka vidēja attāluma lidojums ar vidēju pasažieru skaitu privātā lidmašīnā vai t. s. aviotaksometrā uz vienu personu nozīmē ap 10 reizēm vairāk CO2 izmešu nekā lidojums parastā komercreisā un 150 reižu vairāk nekā brauciens vilcienā.

Un, kas jo īpaši zīmīgi, uz Glāzgovas samitu aviotaksometrā ieradās arī kvēlā Eiropas Savienības (ES) zaļā kursa sludinātāja pasaules līmenī Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena, kura samitā visus kārtējo reizi aicināja "darīt visu iespējamo, lai ierobežotu globālo sasilšanu līdz 1,5 grādiem Celsija". Lai gan pati, pēc The Telegraph aprēķiniem, 18 no saviem kopumā 34 ārzemju braucieniem ir devusies privātajā lidmašīnā. Tajā skaitā dažas reizes no Briseles uz Londonu un Parīzi (mazāk par pusotru stundu brauciens ātrvilcienā) vai reiz pat no Budapeštas uz Vīni (ap 50 kilometriem).
https://www.diena.lv/raksts/viedokli/dienaskomentars/klimata-geopolitika-14270661
https://www.diena.lv/raksts/viedokli/dienaskomentars/liekulibas-gadatirgi-14270729

Pievienot komentāru