COP27: Coca-Cola sponsorēšana “grauj” klimata mērķus, apgalvo kampaņas dalībnieki

Rosie Frost, Euronews Green | 19.10.2022

Klimata aktīvistus ir pārsteidzis Coca-Cola atbalsts COP27 klimata konferencei

Šogad sarunas notiks Šarmelšeihā, Ēģiptē, un pagājušajā nedēļā šīs valsts valdība paziņoja par šo pasākumu. Taču kopš tā laika ir pieaudzis iebildumu skaits no vides aizsardzības aktīvistu puses, kuri norāda, ka Coca-Cola ir viens no galvenajiem vides piesārņotājiem ar plastmasu.

“Tas ir mulsinoši, ka Coca-Cola – pasaulē lielākais piesārņotājs ar plastmasu visos globālajos “Break Free From Plastic” zīmolu auditos, tostarp Kenijā un Ugandā,– sponsorēs šī gada UNFCCC pušu konferenci Ēģiptē,” saka Greenpeace ASV Okeānu kampaņas direktors Džons Hocevars.

2021. gadā “Break Free From Plastic” auditā tika savāktas 330 493 plastmasas atkritumu vienības no dažādām vietām pasaulē, sākot no parkiem un pilsētu ielām līdz pludmalēm. Uz 58% šo priekšmetu bija skaidri redzams kāds no patērētāju zīmoliem, un jau ceturto gadu pēc kārtas Coca-Cola starp šiem zīmoliem izrādījās “pasaules lielākais piesārņotājs”.

Džons Hocevars, Greenpeace ASV Okeānu kampaņas direktors skaidro, ka “Coca-Cola gadā saražo 120 miljardus izmesto plastikāta pudeļu, un 99% plastmasas tiek ražoti no fosilā kurināmā, kas saasina gan ar plastmasu saistīto, gan klimata krīzi,” saka Dž. Hocevars. Viņš piebilst, ka uzņēmums vēl nav atzinis, ka tā ir problēma, vai paskaidrojis, kā tas plāno sasniegt klimata mērķus, nepārtraucot savu “plastmasas atkarību”. “Šī partnerība grauj pašu pasākuma mērķi, kuru uzņēmums cenšas sponsorēt.”

Kāpēc Coca-Cola sponsorē COP27?

Coca-Cola apgalvo, ka tai ir kopīgs mērķis atbrīvoties no atkritumiem okeānā, un tā atzinīgi vērtē centienus veicināt izpratni par šo problēmu.

“ Esam gatavi dot savu ieguldījumu un esam izvirzījuši vērienīgus mērķus mūsu uzņēmējdarbībai, sākot ar palīdzību līdz 2030. gadam savākt un pārstrādāt katru mūsu pārdoto pudeli vai skārdeni – neatkarīgi no tā, no kurienes tā nāk,” Euronews Green sacīja uzņēmuma pārstāvis. Coca-Cola norāda uz centieniem, tostarp kopīgu paziņojumu parakstīšanu, kuros ANO dalībvalstis tiek aicinātas pieņemt globālu līgumu, lai risinātu plastmasas atkritumu problēmu, izmantojot visaptverošu aprites ekonomikas pieeju. Uzņēmums arī apgalvo, ka tikai pirms divām nedēļām tas palīdzējis izveidot Uzņēmumu koalīciju par globālu līgumu attiecībā uz plastmasas izstrādājumiem. “Mūsu atbalsts COP27 atbilst mūsu zinātniski pamatotajam mērķim līdz 2030. gadam samazināt absolūtās oglekļa emisijas par 25% un mūsu mērķim līdz 2050. gadam panākt oglekļa emisiju nulles līmeni.”

Iepakojums veido aptuveni 30% no Coca-Cola oglekļa dioksīda emisijām, uzņēmums apgalvo, ka atkritumu apjoma samazināšana ir cieši saistīta ar šīm saistībām.

Kampaņas dalībnieki aicina izbeigt jebkādu korporatīvo sponsorēšanu

Pagājušajā gadā Glāzgovā notikušajā COP26 bija vairāki korporatīvie sponsori, tostarp patēriņa preču gigants Unilever, Apvienotās Karalistes lielveikals Sainsbury's un tehnoloģiju uzņēmums Microsoft. Tiek uzskatīts, ka šo darījumu kopējā vērtība bija aptuveni 250 miljoni sterliņu mārciņu (286 miljoni eiro).

Taču lēmums par Coca-Cola kā sponsoru šā gada sarunām Šarmelšeihā dažiem kampaņas dalībniekiem liek uzdot jautājumu, kāpēc šādi darījumi vispār tiek slēgti. Līdz šim ir saņemti aptuveni 10 000 parakstu petīcijā, kurā aicināts pārtraukt visus korporatīvos sponsorus COP sarunām, tostarp kompāniju Coca-Cola, un līdz šim ir parakstījušies aptuveni 10 000 cilvēku.

Tajā uzņēmums tiek apsūdzēts, ka tērē miljoniem dolāru, lai “zaļmazgātu” savu zīmolu, “liekot mums noticēt, ka viņi (Coca-Cola) risina problēmu”.

COP26 delegāte Džordžija Eliota-Smita (Georgia Elliott-Smith), kura ir uzsākusi šo petīciju, raksta, ka šīs konferences ir paredzētas kā pasaules līderu tikšanās, lai risinātu neatliekamas sarunas par klimata pārmaiņu apturēšanu, “nevis kā daudzmiljonu dolāru vērta korporatīvo piesārņotāju un viņu lobistu rīkota ballīte.” Viņa norāda, ka UNFCCC ir jāpārtrauc korporatīvo sponsoru atbalsts jau šodien, “sākot ar Coca-Cola kā COP27 sponsora izslēgšanu”.

Izdevums Euronews Green ir sazinājies ar UNFCCC, lai saņemtu komentārus par sponsorēšanas darījumiem, taču atbilde vēl nav saņemta.
Izmantota Shutterstock fotogrāfija

COP27: Coca-Cola sponsorēšana “grauj” klimata mērķus, apgalvo kampaņas dalībnieki

Pievienot komentāru