Klīst baumas, ka svarīgs tiesību akts, kura mērķis ir aizsargāt iedzīvotājus un vidi no toksiskām ķīmiskām vielām, tiks atstāts bez ievērības.
Šajā laikā pirms diviem gadiem Eiropas Komisija paziņoja par ES ķīmisko vielu regulējuma apjomīgu pārskatīšanu, kas ir daļa no Eiropas zaļā kursa.
Toreiz kampaņas dalībnieki to nosauca par “pārveidojošu” un pieprasīja ātri īstenot tā vērienīgos mērķus, lai nodrošinātu vidi bez toksiskām vielām un bez piesārņojuma. Klimata krīze, bioloģiskās daudzveidības samazināšanās un ķīmisko vielu mantojums mūsu (un mūsu bērnu) organismos ir tikai daži no pamatojumiem, kāpēc tas ir steidzami nepieciešams.
Pārskatīšana ietver dažādus komponentus, un daži no tiem jau tiek īstenoti, tostarp “mūžīgo ķīmisko vielu” aizliegums. Tomēr arvien vairāk šaubu rada būtisks elements – 2006. gada regulas par ķīmisko vielu reģistrāciju, novērtēšanu un ierobežošanu – REACH pārskatīšana.
Sākotnēji Komisija solīja REACH pārskatīšanu veikt līdz 2022. gada beigām, un, ja tā nebūs iekļauta Komisijas 2023. gada darba programmā, EP deputātiem un dalībvalstīm līdz Eiropas Parlamenta vēlēšanām nebūs laika ķerties pie tās izstrādes.
Taču ap priekšlikumu sāk “riņķot haizivis”, un izskan runas, ka tas varētu tikt svītrots no Komisijas darba kārtības. Ja tā būtu taisnība, ķīmijas rūpniecībai un tās politiskajiem sabiedrotajiem tas būtu liels panākums. Pārskatīšana padarītu ķīmisko vielu regulatīvo procesu efektīvāku un iedarbīgāku, un tādējādi būtu lielākas izredzes ierobežot vai aizliegt toksiskās ķīmiskās vielas. Vācijas Ķīmijas rūpniecības asociācija (VCI) nesen vērsās pie Vācijas un ES politikas veidotājiem ar aicinājumu “beigt mūs bremzēt ar aizvien jaunām, nepieņemamām prasībām”. Tagad tā ir pieprasījusi “pārvērtēt” ES ierosināto ķīmisko vielu regulējuma pārskatīšanu.
Tikmēr jūlijā lielo uzņēmumu lobiju grupas BusinessEurope, kuras biedri ir Vācijas ķīmijas giganti Bayer un BASF, prezidents teica, ka “ir liels jautājums, vai [REACH pārskatīšana] ir nepieciešama šajā brīdī”.
Taču diez vai rūpniecībai pašai ir jāizsaka šīs prasības; labēji politiskie parlamentārieši aktīvi runā par to darba kārtību.
Aprīlī Vācijas centriski labējās partijas (Kristīgi demokrātiskā savienība un Kristīgi sociālā savienība) iekļāva REACH pārskatīšanu to ES vides un sociālo priekšlikumu sarakstā, kurus, pēc to domām, vajadzētu atlikt, kā ieganstu izmantojot Ukrainas karu.
Maijā Eiropas Parlamenta centriski labējās Eiropas Tautas partijas (EPP) grupas priekšsēdētāja vietnieks ierosināja Komisijas priekšsēdētājai Ursulai fon der Leienai noteikt “likumdošanas embargo” jauniem noteikumiem, kas “apgrūtina” uzņēmējdarbību. Un tikai pagājušajā nedēļā Eiropas Parlamenta labējās grupas aicināja plenārsēdē balsot par šādu moratoriju. Viņi zaudēja, bet, apvienojoties kopā ar galēji labējiem, nodrošināja gandrīz 300 EP deputātu atbalstu.
Ķīmijas rūpniecība saspringtā situācijā?
EPP apgalvo, ka REACH pārskatīšanas priekšlikuma atlikšana ir ļoti svarīga, lai izvairītos no “nevajadzīgas [izmaksu] palielināšanas uzņēmumiem, kas jau tā ir saspringtā situācijā”.
Protams, rūpniecību visā Eiropā ietekmē pieaugošās enerģijas cenas, taču Zviedrijas NVO ChemSec nesen veiktā lielāko ķīmijas uzņēmumu finanšu pārskatu analīze liecina, ka pierādījumu “spriedzei” nav daudz.
Patiesībā peļņa ir palielinājusies, un, nozares pārstāvju vārdiem runājot, kara ietekme ir “nenozīmīga”. Tas notiek pēc desmit gadu ilgas ķīmijas rūpniecības izaugsmes. Un tikmēr BASF ir “izdevīga saikne” ar Krievijas gāzes uzņēmumu Gazprom. Tā vietā šķiet, ka iebrukums Ukrainā un tam sekojošā dzīves dārdzības krīze tiek izmantota, lai mēģinātu izvairīties no būtiskiem tiesību aktiem ķīmisko vielu jomā un daudziem citiem svarīgiem jautājumiem.
Pārsteidzoši, ka tas ļoti atgādina lobiju cīņu, kas norisinājās pirms 15 gadiem, kad pirmo reizi tika izveidota REACH regula.
Toreiz REACH bija vienas no lielākajām lobiju kampaņām, kāda jebkad pieredzēta, un ķīmiskās rūpniecības pārstāvji izmantoja visus savus ietekmes instrumentus, tostarp sagatavoja apšaubāmus pētījumus, mobilizēja politiskos sabiedrotos un izteica priekšlikumus par neskaitāmajām nepilnībām.
Būtiski ir tas, ka ķīmijas rūpniecība debates par REACH pārveidoja tā, ka tās tika saistītas ar darbavietām un konkurētspēju, nevis veselību un vidi. Kad REACH regula beidzot tika pieņemta, to joprojām uzskatīja par bezprecedenta mēģinājumu regulēt toksisko ķīmisko vielu izmantošanu, taču jau ir pagājis laiks. Nepilnības un kompromisi, kas vērojami kopš 2006. gadā, ir radījuši šī regulējuma problēmas.
Kā nesen publicētajā Eiropas Vides biroja ziņojumā norādīts, REACH bīstamo ķīmisko vielu regulēšanai ir vajadzīgi gadi, dažkārt desmit gadi vai pat vairāk, un būtiski ir tas, ka šajā laikā šīs toksiskās vielas joprojām ir pieejamas tirgū.
Nepieciešams, lai fon der Leiena un viņas kolēģi mācītos no pirms 15 gadiem notikušās REACH lobiju cīņas. Pieņemot galīgo lēmumu par to, ko iekļaut un ko neiekļaut nākamā gada ES likumdošanas programmā, viņi nedrīkst ļauties kārtējam ķīmijas nozares un tās sabiedroto veiktajam spiedienam.
Ķīmisko vielu ražošanas nozare Vācijā ir ļoti ietekmīga, tomēr Vācijas valdība bija viena no astoņām valstīm, kas nesen aicināja Komisiju ievērot REACH pārskatīšanas priekšlikuma grafiku. Ja Vācijas valdība spēj pretoties Vācijas ķīmijas rūpniecības ietekmei šajā jautājumā, tad, protams, arī fon der Leiena to spēj. Tā vietā, lai kapitulētu savtīgām interesēm, fon der Leienai ir jāpilda savi solījumi aizsargāt iedzīvotājus un vidi visā ES.