Pirmā zaļā koridora izveide Baltijas jūrā

Bioenergy International | 02.09.2024

Ziemeļvalstīs RoPax operatora Viking Line kuģi, kas apkalpo maršrutu Stokholma (Zviedrija) – Turku (Somija), samazinās fosilo izmešu daudzumu par 90%, jo uzņēmums veselu nedēļu izmantos tikai sašķidrinātu biometānu (bioLNG). Nedēļas laikā – no 2024. gada 29. augusta (Baltijas jūras diena) līdz 4. septembrim – Viking Line kuģi Viking Glory un Viking Grace demonstrēs, kā nākotnē varētu izskatīties pirmais zaļais kuģniecības koridors Baltijas jūrā.

No 29. augusta līdz 4. septembrim klimatam draudzīgie kuģi Viking Glory un Viking Grace izmantos tikai sašķidrinātu biometānu (bioLNG), kas samazinās kuģu fosilā oglekļa dioksīda (CO₂) emisijas par 90% salīdzinājumā ar ierasti izmantoto sašķidrināto dabasgāzi (LNG). Šīs nedēļas laikā par aptuveni 2600 tonnām samazināsies siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju apjoms, salīdzinot ar sašķidrināto dabasgāzi.

“Šis ir vēsturisks brīdis gan mums, gan Baltijas jūrai, gan jūras transportam. Regulārie reisi vēl nekad nav notikuši, izmantojot tikai biodegvielu. Esam ieguldījuši 450 miljonus eiro klimatam draudzīgajos kuģos Viking Grace un Viking Glory, viena no to svarīgākajām īpašībām – tie var darboties, izmantojot sašķidrinātu dabasgāzi, biodegvielu un nākotnē no atjaunojamiem energoresursiem ražotu sintētisko degvielu. Šādi nozīmīgi vides aizsardzības pasākumi ir mūsu ilgtermiņa darba rezultāts,” norādīja Dani Lindbergs, Viking Line ilgtspējības vadītājs.

Klienti vēlas izmantot ilgtspējīgas alternatīvas

Jau gadu Viking Line saviem pasažieriem, kā arī konferenču organizētājiem un kravu nosūtītājiem piedāvā iespēju iegādāties biodegvielu atbilstoši ceļošanai izmantotajam degvielas daudzumam.Tas par 90% samazina emisijas, rēķinot uz vienu pasažieri vai kravas vienību.

“Gan patērētāji, gan korporatīvie klienti no mums sagaida atbildīgu rīcību, viņi ir gatavi piedalīties Baltijas jūras arhipelāgu apdraudētās dabas aizsardzībā. Braucienu skaits, kuros izmantota biodegviela, strauji pieauga (par 500%), kad mēs informējām un uzsvērām šādu iespēju mūsu rezervēšanas sistēmā,” skaidro Viking Line ilgtspējības vadītājs Dani Lindbergs.

Parasti maršrutā uz Turku tiek izmantota sašķidrinātā dabasgāze (LNG), kam ir ievērojami mazāk slāpekļa oksīdu (NOx) emisiju nekā tradicionāli uz kuģiem izmantotajai smagajai dīzeļdegvielai (HFO). Gan sašķidrinātā dabasgāze, gan bioLNG (jeb sašķidrinātā biogāze – LBG) praktiski nerada kaitīgas sēra (SOx) un cieto daļiņu (PM) emisijas.

Gasum degvielas piegādātājs

Viking Line biometānu (jeb atjaunojamo dabasgāzi – RNG) piegādā Somijas gāzes un enerģētikas uzņēmums Gasum Oy, kas to ražo no pārtikas un lauksaimniecības atkritumiem. Biometāns tiek ražots Eiropā, un katras bioLNG kravas izcelsme ir skaidri dokumentēta.

“Mēs jau esam ekspluatējuši Viking Grace, izmantojot biogāzi Turku maršrutā, arī Viking Glory un Viking Grace pasažieriem un kravu klientiem jau ir iespēja iegādāties biogāzi, rezervējot ceļojumu, lai kompensētu pašu ceļojumam izmantoto degvielu un tādējādi samazinātu ceļojuma radītās emisijas līdz pat 90%. Nu pirmoreiz, izmantojot tikai biogāzi, mēs darbosimies veselu nedēļu. Atjaunojamās degvielas pieejamība joprojām ir ierobežota, šādas degvielas cena ir vismaz divas reizes augstāka, salīdzinot ar sašķidrināto dabasgāzi. Ir svarīgi radīt pieprasījumu, lai piedāvājums palielinātos un cena kristos,” sacīja Dani Lindbergs.

Paplašināt videi draudzīgus kuģniecības koridorus

Somijas un Zviedrijas NextGen Link projekta ilgtspējīgai jūras satiksmei daļa, kas ir Turku ostas koordinēts projekts ar ES finansiālu atbalstu, – automatizēta vakuuma pietauvošana, kas ir gan drošāka, gan ātrāka faktiskajā pietauvošanas procesā. Tā rezultātā var samazināt kuģa ātrumu un laiku, kas nepieciešams, lai ostas manevros izmantotu galvenos dzinējus.

Viking Line ir iesaistīta centienos izveidot zaļo jūras koridoru starp Turku (Somija) un Stokholmu (Zviedrija) un starp Helsinkiem (Somija) un Tallinu (Igaunija). Zaļie koridori ir maršruti, kuros gan kravu, gan pasažieru pārvadājumi ir oglekļa ziņā neitrāli. Emisiju samazināšanu jūras transportā daļēji regulē ES programma “Fit for 55”, kas paredzēta zaļajai pārejai, un ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēma (ETS), kā arī Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (SJO) stratēģija SEG emisiju samazināšanai.

Pievienot komentāru