Aprīlī Klimata un enerģētikas ministrija nāca klajā ar ieceri veikt izmaiņas esošajā atbalsta sistēmā transportlīdzekļu iegādei, paredzot dubultot atbalstu ārēji lādējamu hibrīdauto līdz tādam, kāds tas ir elektroauto.
Lai novērstu līdzekļu neefektīvu izlietošanu, Apvienība “Pilsēta cilvēkiem” ir iesniegusi iebildumus un priekšlikumu Klimata un enerģētikas ministrijā.
Iebildums pret hibrīdauto subsīdijām
Atbalsts ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei neveicinās atbalsta sistēmas galvenā mērķa sasniegšanu mazināt CO₂ izmešus, jo tie lielākoties tiek lietoti kā parasti auto ar degvielu.
Tādēļ aicinām Klimata un enerģētikas ministriju nepalielināt atbalstu hibrīdauto iegādei, tā vietā pārtraukt to pilnībā.
Iebildums pret elektroauto subsīdijām
Atbalsts elektroauto iegādei ir ļoti neefektīvs veids, kā samazināt CO₂ emisijas, jo:
1) elektroauto enerģijas patēriņš ir vairāk nekā 10 reizes lielāks, nekā, piemēram, elektrovelosipēdam, un liela daļa elektroenerģijas tiek ražota no fosilā kurināmā;
2) elektroauto ir dārgi, un uz tā fona subsīdijas apjoms ir nepietiekams, lai būtiski ietekmētu lēmumu par tās iegādi, līdz ar to lielākā daļa pircēju arī bez atbalsta būtu to iegādājušies;
3) no 2035. gada auto ar iekšdedzes dzinēju Eiropas Savienībā vairs nevarēs nopirkt, līdz ar to pāreja uz elektroauto notiks pati par sevi arī bez valsts atbalsta.
Pētījums rāda, ka ar elektroauto subsīdijām CO₂ emisiju samazināšana par 1 tonnu izmaksā vidēji 739 ASV dolārus. Ir daudz efektīvāki veidi, kā samazināt CO₂ emisijas, piemēram, ar CO₂ uztveršanu un uzglabāšanu zemes dzīlēs – 15-120 dolārus, ar vēja parkiem – līdz 40 dolāriem, bet ar apmežošanu – 5-50 dolārus.
Turklāt 1 tonnas CO₂ emisija rada pasaules iedzīvotājiem kaitējumu 185 dolāru apmērā, kas nozīmē, ka elektroauto subsīdijas pašas par sevi rada 4 reizes lielākas izmaksas, nekā radītu CO₂ emisiju nesamazināšana. Ir ārkārtīgi nesaimnieciski tērēt 4 eiro, lai novērstu 1 eiro vērtu kaitējumu.
Tāpat jāņem vērā, ka jebkādi vieglie auto sabiedrībai rada ļoti augstas ārējās izmaksas, piemēram, Latvijas sabiedrībai tie izmaksā 955 miljonus eiro gadā (2008. gada dati), kas iekļauj, piemēram, ceļu satiksmes negadījumu un gaisa un trokšņa piesārņojuma izmaksas. Papildus šai summai augstas izmaksas rada arī ceļu infrastruktūras izbūve un uzturēšana, sastrēgumi, mazs fizisko aktivitāšu daudzums ikdienā u.c. Tāpēc valstij ir ļoti svarīgi veicināt pārvietošanos kājām, ar velosipēdiem, t.sk. elektriskajiem, un sabiedrisko transportu.
Līdz ar to aicinām Klimata un enerģētikas ministriju pārtraukt elektroauto iegādes atbalstu, un tam paredzētos līdzekļus izmantot efektīvākām CO₂ emisiju samazināšanas metodēm.
Priekšlikums par subsīdijām elektrovelosipēdu iegādei
“Pilsēta cilvēkiem” aicina Klimata un enerģētikas ministriju paredzēt atbalstu elektrisko velosipēdu, t.sk. kravas velosipēdu, iegādei, jo tas:
1) ir efektīvāks, nekā atbalsts elektroauto iegādei – ja emisiju samazināšana par 1 tonnu CO₂ ar elektroauto iegādes subsīdijām izmaksā 739 dolārus, tad ar elektrovelosipēdu iegādes subsīdijām – vien 589 dolārus;
2) papildus CO₂ emisiju samazinājumam arī uzlabotu sabiedrības veselību, uzlabotu mazāk turīgu iedzīvotāju mobilitāti (sevišķi maršrutos, kur nav ērta sabiedriskā transporta), samazinātu ceļu infrastruktūras izbūves un uzturēšanas izmaksas un iedzīvotāju transporta tēriņus, novērstu zaudējumus ekonomikai, ko rada sastrēgumi u.c.