Vannas istabas mēbeļu ražotājs Woodio, kas ir universitātes pētniecības atvasinātais uzņēmums, gatavojas spert nozīmīgu soli: tas meklē vietu savai pirmajai rūpnieciska mēroga ražotnei Helsinku apkaimē.
Saskaņā ar izpilddirektora Petro Lahtinena (Petro Lahtinen) teikto, Woodio filozofiju var izkristalizēt ar “neiespējamo, bet iedvesmojošo” apgalvojumu, ka “vannas istabu nākotne ir no koksnes”.
Tradicionālais uzskats ir tāds, ka koksnei nepatīk mitra vide, taču uzņēmums jau ir pierādījis, ka tas ne vienmēr ir taisnība.
Uzņēmuma darbības pamatā ir jauns materiāls, kura pirmsākumi meklējami Helsinku Universitātes ķīmijas laboratorijas Ziemassvētku ballītē. Dažādas izejvielas tika sajauktas – svētku noskaņā un atstātas, bet no rīta tika konstatēts, ka viens no maisījumiem ir īpaši intriģējoši sacietējis. Atklājums noveda pie jauna materiāla izstrādes, kura 80% veido koksnes šķelda. Šķeldas ir iegūtas vai nu no apses, vai no meža nozares blakusproduktiem. Koksnes materiāls ir savienots ar biosveķiem. Šo materiālu izmanto, lai radītu pilnīgi jaunu izlietņu, tualetes podu un vannu sortimentu.
Jaunais materiāls pārspēj keramiku
Salīdzinājumā ar keramiku, ko tradicionāli izmanto vannas istabas aprīkojumā, Woodio materiālam ir astoņas priekšrocības: tas ir viegls, triecienizturīgs un pārstrādājams, tas ir izgatavots no atjaunojamiem materiāliem, tā ražošanai ir nepieciešams maz enerģijas, tas darbojas kā oglekļa krātuve, un to var ražot dažādās krāsās un rakstos.
Vieglums ir priekšrocība transportēšanā un atvieglo uzstādīšanu. Attiecībā uz triecienizturību P. Lahtinens stāsta, ka viņš to pārbaudījis, ar āmuru triecot pa izstrādājumiem: “Tas vienkārši nesalūza.”
Materiāla sastāvdaļas ir atjaunojamas, un materiālu var pārstrādāt, lai, piemēram, izgatavotu MDF plātnes, vai sadedzināt bioenerģijai.
Ražošanai nepieciešams ļoti maz enerģijas. Process sastāv no veidņu sagatavošanas liešanai, pēc tam tās piepilda un ļauj izstrādājumiem nožūt istabas temperatūrā. Veidni var noņemt četru stundu laikā.
Pēc tam priekšmetus dažas stundas sacietina zemā temperatūrā, parasti 40 °C. Tad atliek tikai apdare un testēšana.
Woodio izstrādājumu oglekļa dioksīda emisijas pēdas ir līdz pat 80 procentiem mazākas nekā to keramikas konkurentiem. Turklāt koksnes izstrādājumi visā to aprites ciklā darbojas kā oglekļa krātuve.
Salīdzinājumam – keramikas rūpniecībā tiek patērēts ļoti daudz enerģijas, jo izstrādājumi ir jāapdedzina līdz pat 1500 °C temperatūrā. Keramikas rūpniecība pasaulē rada tikpat daudz oglekļa dioksīda, cik 200 miljoni automašīnu, kā arī sēra un slāpekļa oksīdu emisijas. Turklāt tā patērē daudz dzeramā ūdens.
Keramikas ražošanas radītās problēmas ir plaši zināmas. Lai aizstātu keramiku, piemēram, Durat un Vieser uzņēmumi tirgū piedāvā materiālus, kas izgatavoti no pārstrādātām vai atjaunojamām sastāvdaļām.
Mājas interjera dizains
Bet kā koksnes materiāls var izturēt pastāvīgo mitrumu vannas istabā? P. Lahtinens saka, ka tā nav nekāda problēma. Woodio ir testējis materiālu, iegremdējot to ūdenī līdz pat sešiem mēnešiem, un tas nav radījis nekādus negatīvus efektus.
“Un tas nav saistīts ar kādu pārklājumu. Pat izstrādājumi ar sazāģētu un neapstrādātu virsmu necieš”, saka P. Lahtinens.
Materiāls ir piemērots masveida ražošanai, un visiem izstrādājumiem ir tādas pašas praktiskās īpašības kā keramikas priekšmetiem. Tiem nav nepieciešama papildu apkope.
Līdz šim Woodio ir ražojis vannas istabas mēbeles, tostarp virkni izlietņu, vannu, iekšējo paneļu un pavisam nesen arī tualetes podus klientiem, starp kuriem ir daudzas viesnīcas visās Eiropas malās. Tomēr uzņēmumam ir lielāki plāni. P. Lahtinens apgalvo, ka Woodio mērķis ir kļūt par vadošo ekomateriālu zīmolu pasaulē.
“Mēs pētām iespējas izgatavot mēbeles un interjera elementus, piemēram, paneļus, jebkurai mājas telpai,” skaidro Lahtinens.
Lai paplašinātu ražošanas jaudu, uzņēmums meklē jaunas telpas Helsinku reģionā. P. Lahtinens uzskata, ka jauno rūpnīcu varētu izveidot pāris gadu laikā. Taču paplašināšana nav paredzēta, lai samazinātu
produktu cenu, kas ir salīdzinoši augsta. “Mūsu mērķis ir saglabāt Woodio kā augstākās klases zīmolu. Viens no veidiem, kā raksturot zīmola vērtību, ir tāds, ka mūsu produktos apses šķeldas vērtība reizinās ar 400,” teica P. Lahtinens. “Tomēr tas nenozīmē, ka mēs nevaram slēgt līgumus ar citiem zīmoliem, piemēram, Ikea vai Ido, par mūsu materiāla izmantošanu. Viņi, protams, var noteikt cenas saviem produktiem pēc saviem ieskatiem,” norādīja Petro Lahtinens.
Klienti 26 valstīs
Uzņēmums Woodio tika dibināts 2016. gadā kā Helsinku Universitātes ķīmijas laboratorijas pētījumu spin-off, lai izstrādātu un komercializētu materiālus. Pirmie produkti nonāca tirgū 2019. gadā. Šobrīd uzņēmumam ir klienti vismaz 26 valstīs.
Uzņēmumā pašlaik strādā 33 darbinieki. Darbību cita starpā finansēja Paasikivi ģimene, kas ir galvenie ūdens krānu ražotāja Oras īpašnieki, Metsä Group inovāciju uzņēmums Metsä Spring, Eiropas Savienība un Business Finland. Uzņēmuma apgrozījums 2021. gadā bija 350 000 EUR, un paredzamais šā gada apgrozījums ir 600 000 EUR.
“Mūsu pašreizējās telpās mēs varam sasniegt aptuveni divu miljonu apgrozījumu. Jaunajā rūpnīcā mūsu ražošanas jauda var būt desmitkārt lielāka, un mēs varam nodarbināt dučiem jaunu cilvēku. Taču tam ir nepieciešams, lai mums izdotos vienoties par finansējumu septiņciparu skaitlim,” saka Lahtinens.