Possible kampaņa uzsver praktisku pieeju, kā britu sabiedrība var cīnīties ar klimata pārmaiņām.
Apvienotās Karalistes autovadītāji, kuri nākamajā mēnesī atteiksies lietot savu automašīnu, varēs ietaupīt aptuveni 150 eiro un pat laimēt balvu. Iniciatīvu īsteno Londonā bāzēta labdarības organizācija Possible, kas jūnijā ar savu “Going Car Free Challenge” (Aicinājums atbrīvoties auto) cenšas panākt, lai autovadītāji atsakās no saviem transportlīdzekļiem.
Tas varētu šķist neliels solis, taču vairāk nekā ceturtā daļa Apvienotās Karalistes oglekļa emisiju rodas no transporta, vislielāko daļu no tām rada personīgās automašīnas.
“Aicinājuma mērķis ir parādīt cilvēkiem visā valstī (vai pat pasaulē), ka bez auto ir iespējams iztikt vietās, kur jau ir pienācīgs sabiedriskais transports, pastaigu un veloceliņi,” Euronews Green stāsta Izija Romilija, Possible ilgtspējīga transporta kampaņas vadītāja.
Transports ir “problemātisks bērns” visā Eiropā, kā liecina ES kampaņu grupas “Transports un vide” (T&E) nesen veiktā analīze. Benzīnu un dīzeļdegvielu saturošas automašīnas veido 40% transporta emisiju, kas līdz 2030. gadam veidos gandrīz pusi no Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijām.
Eiropas pilsētas šo problēmu risina dažādos veidos, padarot sabiedrisko transportu pieejamāku, vienlaikus nodrošinot iedzīvotājiem tīrāku gaisu un tīrākus ceļus.
Ko ietver Apvienotās Karalistes programma “bez auto”?
Ja vēlaties samazināt automobiļu izmantošanu, Possible aicinājums nodrošina atbalstošu un stimulējošu sistēmu, kurā to var izdarīt.
Turklāt, maija beigās automašīnas atslēgas nevajadzēs nolikt, jo runa ir par iespējām samazināt pārvietošanos ar automašīnu, nevis to pilnībā pārtraukt. Klimatu saudzējošu ceļojumu mēnesis var ietvert ikdienas pārvietošanos uz darbu vai skolu ar automašīnu, nomainot to pret braucienu ar autobusu vai velosipēdu, vai arī apņemšanos pavadīt dienu vai nedēļu bez automašīnas.
Tas ir arī domāts kā sarunu rosinātājs. Iespējams, iesaka runāt ar draugiem un ģimeni par aktīvas pārvietošanās nozīmi vai rakstīt vietējai domei par cilvēkiem ērtu ielu nepieciešamību. Šādi atskaites punkti ir iekļauti iniciatīvā “Ceļā bez auto”, kurai interesenti var pieteikties tiešsaistē. Ja to izdarīs līdz 24. jūnijam, būs iespēja laimēt (pašlaik) balvas no Possible, uzvarētājus paziņos jūlija beigās.
Līdzīga izmēģinājuma laikā, ko labdarības organizācija organizēja 2022. gadā, dalībnieki vidēji nedēļā ietaupīja līdz 30 sterliņu mārciņām (35 eiro).
Cik grūti ir atteikties no automašīnas?
Martā Oksfordā, Anglijā, 12 autovadītāji piedalījās vietēja mēroga pasākumā – uz trim nedēļām pilnībā atsakoties no automašīnas.
“Automašīnu problēma piesārņojuma un sastrēgumu ziņā kļūst tik liela,” atzina Oksfordā dzīvojošā fizioterapeite Luīze. “Bija patīkami braukt uz darbu ar velosipēdu, ne atrasties uz ceļa un vērot satiksmi.” Tā kā Luīze ir mamma trim bērniem, kas jaunāki par sešiem gadiem, daži aspekti viņai šķita sarežģīti, piemēram, plānošana un ilgāki braucieni ar autobusu, lai nokļūtu uz peldēšanas nodarbībām. Bērniem šī pieredze ļoti patika, jo viņiem nav paticis sēdēt automašīnā. Pētījums viņai atklājis, kur pilsētā varētu pilnveidot ilgtspējīgu pārvietošanos bērniem; viņasprāt, politikas veidotājiem būtu jāpievērš uzmanība sabiedriskā transporta pieejamības uzlabošanai un bezceļu veloceliņu ierīkošanai.
“Pārsteidza, ka man nemaz nepietrūka automašīnas,” sacīja 70 gadus vecā māksliniece un dārzu dizainere Katrīna. “Velosipēdu apmācības nodarbība bija ļoti noderīga, jo es nekad neesmu pareizi iemācījusies braukt ar velosipēdu.”
Drosmīgi braucot ar “diviem riteņiem” un izmantojot arī autobusu un automašīnu akciju braucienus, kad viņai bija jāved apjomīgākas lietas, Katrīnai izdevās par 73% samazināt oglekļa emisijas, kas tika radītas viņas autobraucienos.
“Tas bija viegli, man tas ļoti patika. Īpaši tikšanās ar cilvēkiem... Ja ej kājām, sakot labu rītu, tu sāc sarunu,” atcerējās garīgās veselības aprūpes māsa Elizabete, kura gadā par savu automašīnu iztērē 2331 mārciņu (2738 eiro).
No desmit cilvēkiem, kas piedalījās izmēģinājumā, desmit teica, ka plāno samazināt automašīnas izmantošanu.
Kur Eiropā tiek eksperimentēts pavadīt laiku bez automašīnas?
“Brīvais laiks bez automašīnas nav nekas jauns. Apvienotajai Karalistei atliek tikai paskatīties uz mūsu kolēģiem Eiropā, lai saprastu, ka tas ir iespējams,” saka I. Romilija.
Viņa norāda uz vairākām pilsētām, kas ir sākušas sabiedriskā transporta izmaksu samazināšanas shēmas, ieviesušas velosipēdu un e-velosipēdu izmantošanu un paplašinājušas velosipēdu maršrutus, kā arī ierobežojušas automašīnu izmantošanu pilsētu centros.
“Pontevedra Spānijā 2000. gadu sākumā aizliedza automašīnām iebraukt pilsētas centrā, savukārt daudzās Vācijas pilsētās ir rimtas satiksmes rajoni un 20 km/h (32 km/h) ielas,” viņa piebilst.
“Vairākās Eiropas pilsētās – Parīzē, Briselē, Kopenhāgenā, Berlīnē un Amsterdamā – katru gadu tiek atzīmēta diena bez auto, kas ļauj gājējiem un velosipēdistiem brīvi pārvietoties, neuztraucoties par automašīnām.”
Saskaņā ar pilsētas vadītājas Annas Hidalgo zaļo vīziju Parīze 2016. gadā ieviesa arī Paris Respire (Parīze uzelpo) shēmu, saskaņā ar kuru vienu svētdienu mēnesī noteiktas galvaspilsētas daļas tiek slēgtas autotransportam.
I. Romilija saka, ka Iespējamās kampaņas bez automašīnām mērķis ir “pārvarēt plaisu” starp Apvienoto Karalisti un progresīvākām Eiropas valstīm, vismaz “līdz brīdim, kad politiķi darīs to, kas ir jādara”, likvidējot esošos šķēršļus, lai samazinātu automašīnu izmantošanu. Viņa uzsver, ka līdz šim simtiem cilvēku ir pieteikušies t.s. jūnija aicinājumam. Apvienotās Karalistes iedzīvotājiem vēl nav par vēlu tiem pievienoties.